Jakie zadania musi wykonać maszynista, zanim pociąg ruszy w trasę? Oto krótki przegląd jego obowiązków:
- Przygotowanie do pracy – maszynista musi być wypoczęty, aby zachować pełną koncentrację podczas swojej zmiany,
- Zgłoszenie się do pracy – przed rozpoczęciem zmiany, maszynista kontaktuje się z dyspozytorem, zgłaszając swoją gotowość,
- Prowadzenie dokumentacji – rozpoczynając zmianę, maszynista zapisuje godzinę rozpoczęcia pracy, numer tury oraz numer wykazu, podany przez dyspozytora.
- Zapoznanie się z ostrzeżeniami – przed każdą trasą, maszynista sprawdza Wykaz Ostrzeżeń Stałych oraz wprowadzone do niego poprawki, aby być na bieżąco z ewentualnymi zagrożeniami na trasie.
- Przyjęcie pojazdu – na przyjęcie pojazdu składa się: obejście pojazdu z zewnątrz z obu stron oraz wewnątrz w celu upewnienia się, że nie występują żadne mechaniczne uszkodzenia, dokonanie wpisu w książce pokładowej pojazdu wpisując datę i nazwisko osoby przejmującej, sprawdzenie wyposażenia pojazdu zgodnie z wykazem wyposażenia.
- Próba hamulca – przed każdą trasą maszynista przeprowadza szczegółową lub uproszczoną próbę hamulca, a jej wykonanie potwierdza na karcie próby hamulca.
- Rozkaz pisemny "O" – jeśli wymagany, maszynista sprawdza rozkaz pisemny "O", zapoznaje się z ograniczeniami prędkości i wszelkimi odstępstwami na trasie.
- Gotowość do odjazdu – maszynista zgłasza gotowość pociągu do dyżurnego ruchu, zanim pociąg ruszy w drogę.
- Bezpieczeństwo przy odjeździe – bezpośrednio przed odjazdem maszynista musi: upewnić się, że semafor wyjazdowy wskazuje sygnał zezwalający na jazdę oraz że kierownik pociągu podał sygnał Rp 13 "Pociąg nr... gotów do odjazdu", zamknąć drzwi i obserwować peron w czasie odjazdu jednocześnie ciągle upewniając się, że semafor nadal wskazuje sygnał zezwalający na jazdę.
Każdy z tych kroków to część codziennej odpowiedzialności maszynisty, który nie tylko prowadzi pociąg, ale dba o każdy aspekt bezpieczeństwa podróży
Dzięki naszym maszynistom, podróże Kolejami Małopolskimi są zawsze bezpieczne i komfortowe!