Spółka Koleje Małopolskie sp. z o.o. to polski przewoźnik kolejowy

2013

Spółka "Koleje Małopolskie" sp. z o.o została powołana na podstawie Uchwały nr XLIV/705/13 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 2 grudnia 2013 roku w sprawie powołania jednoosobowej spółki Województwa Małopolskiego oraz zgodnie z Uchwałą Nr 1518/13 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 10 grudnia 2013 roku.  

2014

W celu realizacji powierzonych zadań w dniu 23 czerwca 2014 roku Spółka pozyskała licencję na wykonywanie przewozów kolejowych osób Nr WPO/236/2014, stając się tym samym licencjonowanym przewoźnikiem.

2014

14 grudnia 2014 r. Koleje Małopolskie rozpoczęły regularną obsługę linii Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Na tory wyjechało sześć nowoczesnych pociągów Acatus Plus, które na potrzeby SKA kupiło Województwo Małopolskie.

2015

28 września 2015 r. Koleje Małopolskie uruchomiły połączenie na trasie Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny – Kraków Lotnisko. 

2015

13 grudnia 2015 r. rozpoczęto regularną obsługę linii Kraków Główny - Miechów – Sędziszów. Tego dnia przekazano także Kolejom Małopolskim pojazdy typu Pesa Acatus II. 

2016

W lipcu 2016 r. Koleje Małopolskie zaangażowały się w organizację Światowych Dni Młodzieży w Krakowie. Pielgrzymi i wolontariusze mogli podróżować  bezpłatnie pociągami KMŁ w ramach pakietu pielgrzyma. Podczas tygodnia, w którym odbywały się ŚDM w Krakowie samorządowy przewoźnik obsłużył 332 tys. pasażerów (o prawie 260 proc. więcej niż w ciągu zwykłego tygodnia). Na trasach obsługiwanych przez Koleje Małopolskie każdego dnia kursowało 175 składów.

2016

28 listopada 2016 r. na stacji Nowy Sącz odbyła się oficjalna prezentacja pierwszych 6 nowych pojazdów typu NEWAG Impuls zamówionych przez Województwo Małopolskie dla Kolei Małopolskich.

2016

11 grudnia 2016 r. Koleje Małopolskie rozpoczęły obsługę trzeciej linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Krakowa Głównego do Tarnowa oraz połączenia do Nowego Sącza i Krynicy-Zdroju.

2017

10 sierpnia 2017 r. Koleje Małopolskie przewiozły 10-milionowego Pasażera. W ciągu pierwszych szczęściu miesięcy 2017 r. roku liczba osób korzystających z usług Kolei Małopolskich przekroczyła 2,8 mln. To o 42% więcej niż w tym samym okresie 2016 r.

2017

2 października 2017 r. Koleje Małopolskie zainaugurowały weekendowe połączenia Kraków Główny - Jasło.

2019

27 marca 2019 r. Koleje Małopolskie przewiozły 20-milonowego pasażera.

2021

17 sierpnia 2021 r. odebrano nowe pojazdy typu Pesa Elf 2. Pojazdy posiadają 200 miejsc siedzących, a dodatkowo wyposażone są m.in. w klimatyzację, WiFi, miejsce na rowery oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami (toaleta dla niepełnosprawnych, winda, rampa oraz pętla indukcyjna dla osób z dysfunkcją słuchu) i rodzin z dziećmi (przewijak dla niemowląt, bezstopniowe przejścia międzyczłonowe).  

2021

29 września 2021 r. odebrano nowe pojazdy typu Newag Impuls 2. Impulsy 2 to czteroczłonowe składy, które w podróż mogą zabrać 473 osoby na miejscach siedzących i stojących. Maksymalna prędkość obu typów pojazdów to 160 km/h. Cechą charakterystyczną wszystkich nowych pojazdów będzie układ przestrzeni pasażerskiej typu metro w środkowych członach.
 

2021

12 grudnia 2021 r., po blisko 4 latach przerwy, Koleje Małopolskie wznowiły kursowanie do Skawiny. Uruchomionych zostało aż 38 nowych kursów. 

2022

21 czerwca 2022 r. Koleje Małopolskie przewiozły 35-milonowego pasażera.

2023

16 stycznia 2023 r. odbyło się uroczyste otwarcie Punktu Techniczno-Eksploatacyjnego w Krakowie.

2023

21 grudnia 2023 r. odebrano 7 nowych autobusów hybrydowych przekazanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Nowoczesne pojazdy wsparły flotę Małopolskich Linii Dowozowych. Autobusy Iveco Crossway 12 LE Line Hybrid wyposażone są w 45 miejsc siedzących + 2 miejsca uchylane dla pasażerów, wysokie fotele o ergonomicznym kształcie, miejsce przeznaczone na wózek inwalidzki lub dziecięcy, dodatkowe oświetlenie obszaru drzwi, ułatwiające wsiadanie i wysiadanie na nieoświetlonych przystankach, system wizualnej oraz głosowej informacji pasażerskiej i system monitoringu, układ drzwi: 1-2-0 oraz ładowarki USB dla pasażerów. Projekt ten finansowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 oraz w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19.