Technikalia kolejowe: czym jest semafor?

Data dodania: 18 maja 2022

Ruszamy z nową serią, w której przedstawiamy Wam kolej od strony technicznej. 

Dzisiaj opisujemy semafor, czyli sygnalizator pociągowy umożliwiający informowanie maszynisty przy pomocy ustawienia ramion (semafory kształtowe) lub barwnych świateł o prędkości jazdy bądź nakazie zatrzymania pociągu.

Semafor składa się z oprawy (głowicy) umieszczonej na słupie (duży semafor) lub podstawie (semafor karzełkowy). Na semaforach podaje się światła koloru: czerwonego, zielonego, pomarańczowego lub białego. Obraz sygnałowy może być podawany jednym lub dwoma światłami jednocześnie. Obecnie najczęściej spotykanym typem semafora jest semafor świetlny, w wielu miejscach pozostały jeszcze jako czynne semafory kształtowe.

Ważne z naszego punktu widzenia jest fakt, iż pierwszy automatyczny system sygnalizacji kolejowej wynalazł we Francji polski inżynier Jan Józef Baranowski. Jego wynalazek został po raz pierwszy praktycznie zastosowany w 1857 roku na linii Paryż–Rouen, a w listopadzie tego roku na linii Paryż–St Germain.